Muskelvärk

Muskelvärk

Första vårdagen. Solen skiner, fåglarna kvittrar. Träningen kan börja. På riktigt. Du snörar på joggingskorna. Svetten lackar, pulsen dånar. Det är jobbigt men du löper länge, länge. Du avslutar givetvis med 4x20 armhävningar hemma i hallen. Dagen efter kommer du knappt ur sängen, benen skakar och kylen går inte att öppna. Men det gör inget, nu är träningen igång. På riktigt.

  • Vad är muskelvärk?
  • Tips för att undvika och lindra muskelvärk

Överbelastade muskler är den vanligaste orsaken till muskelvärk. Du kanske har sportat hårt eller rört dig på ett sätt som du inte brukar göra.

Träningsvärk

Om du precis har kommit igång att motionera eller tränat hårdare än vanligt, kan du få träningsvärk. Det kan drabba både vältränade och otränade.

Normalt kommer värken en eller ett par dagar efter träning med stela, ömma och kanske något svullna muskler som kännetecken. Muskelvärken är ett bevis på att musklerna förbereder sig för att tåla mer träning.

Inflammation i muskler och senor

Muskelinflammation eller smärta i muskelfästen och senfästen kan komma efter hård belastning eller upprepade mindre påfrestningar. Vid idrottande är det vanligt att senor och muskler kring lederna vid höften, knäet och fotleden överbelastas.

Alla dina muskler fäster på ben via senor. Dessa fästen kan bli överbelastade och inflammerade. Tecken på muskelinflammation är smärta, rodnad och svullnad vid muskelns eller senans fäste.

Muskelspänning vid stress

Kombinationen psykisk stress och fysisk belastning kan göra musklerna spända. Muskelspänningen kan bero på ångest, oro eller vardagliga bekymmer som till exempel jobb, relationer och ekonomi. Musklerna spänns omedvetet vilket kan leda till smärta.

Har du dessutom sömnstörningar kan även det framkalla muskelsmärta. Under djupsömnen sker nämligen en återuppbyggnad av musklerna.

Har du lagt märke till alla smygjobbare på din arbetsplats? De går runt med en massa saker under armen, ser viktiga ut, men verkar aldrig göra någon nytta. Du har genomskådat dem. Men tänk om du har fel. Tänk om de egentligen smygtränar. Tänk om de försöker hålla sig i god form genom att bära måttligt tunga saker från den ena avdelningen till den andra, när de ändå ska dit. Tänk om.

Försök hitta orsaken till muskelvärken. Om du till exempel har ont i nacken och axlar kan du behöva kontrollera din arbetsställning. Ta gärna små pauser där du sträcker på dig och går runt lite. Är besvären kopplade till sport och idrott, se över hur du lägger upp din träning. Öka dosen med måtta.

Fortsätt rör på dig vid muskelvärk

Muskelvärk och träningsvärk läker av sig själv inom några dagar. Under tiden kan du motionera lätt. Vänta med hårdträning tills den värsta värken har gått över. Ägna dig åt aktiviteter och träningsformer som inte belastar den ömmande kroppsdelen.

Om du vill undvika träningsvärk kan du försöka öka träningsmängden och belastningen stegvis, och framförallt träna regelbundet. Använd redskap som är anpassade för dig i förhållande till din längd, vikt och kroppsbyggnad.

Värm gärna upp före träningen och stretcha efteråt för att minska risken för muskelskador och träningsvärk.

Lindring vid muskelvärk

Vid muskelvärk kan du använda en smärtlindrande gel som du smörjer in direkt där du upplever smärtan. Välj ett gel som tillhör gruppen antiinflammatoriska läkemedel. Fördelen med dem är att du bara behandlar det område som gör ont, inte resten av kroppen.

Att få massage eller akupunktur kan också hjälpa mot vissa former av muskelvärk. Eller pröva att lägga en värmedyna på den ömma muskeln. Du kan även testa att kyla ner det smärtande området med isbitar inrullade i en handduk.

Värktabletter vid muskelvärk

Vid lindrig till måttlig muskelvärk kan du även ta receptfria värktabletter i 3-5 dagar. Antiinflammatoriska medel är både smärtstillande och inflammationsdämpande vilket gör dem lämpliga vid muskelskador.

Olika värktabletter hjälper olika bra vid olika typer av värk. Om muskelinflammation är orsak till smärtan kan ett läkemedel med antiinflammatorisk effekt vara bäst, till exempel ibuprofen (som är aktiv substans i IPREN®). Paracetamol är smärtlindrande, men dämpar inte någon inflammation.

Alla skador mot kroppen, som slag, värme, kyla och kemiska ämnen kan utlösa en inflammation. Vanliga tecken på en muskelinflammation är svullnad, rodnad, dunkande värk, värmekänsla och feber.

Akut smärttillstånd i senfästen beror vanligen på en så kallad klassisk inflammation med rodnad, svullnad och ömhet. Denna behandlas med antiinflammatoriska läkemedel och vila.