Skip to main content

Smärta i nacke och axlar

Den mänskliga kroppen är gjord för rörelse. Att sitta länge i samma ställning framför en skärm eller TV eller att motionera för lite kan leda till att du blir stel i musklerna.

Många människor försöker omedvetet lindra sin muskelsmärta. Att dra upp axlarna och undvika att röra musklerna så mycket som möjligt kan dämpa smärtan till en början, men bidrar faktiskt till att öka på problemet. Brist på motion gör att muskelsmärtan ökar ännu mer som en följd av spänningar i nacke och axlar.

Vanliga orsaker till smärta i nacke och axlar:

Långvarigt stillasittande

Framför datorn, i telefon, i möten. Att sitta still i långa stunder och att ha en dålig ställning framför skärmen kan ge upphov till spända muskler.

Stress

Att oroa sig, sätta upp för höga förväntningar, jobba för mycket på kontoret eller hemma kan orsaka stress som i sin tur leder till spänningar i nacke och axlar. Studier visar att om man har det bra på jobbet så reduceras risken för nacksmärtor.

Förebyggande åtgärder på jobbet

Spänningar i området kring nacke och axlar är ofta en orsak till muskelsmärta. Genom att göra några enkla övningar kan du aktivera de spända musklerna. Jobbar du länge framför skärmen? Ta en 5-10 minuters paus och sträck ut dina spända muskler.

Andra sätt undvika spänningar när du sitter är

  • en ergonomisk arbetsplats med en bra stol, tangentbord, skärm i rätt höjd etc
  • att inte ha allt inom räckhåll så att du behöver resa dig då och då
  • ta trapporna istället för hissen
  • stå när du talar i telefon istället för att sitta stilla
  • välj en skrivare längre bort

Träna regelbundet.

Du kan ofta undvika smärta som skapas av muskelspänningar. En bra huskur är att motionera regelbundet. Även om du redan har ont kan rörelser med låg belastning som till exempel gymnastik, simning, cykling eller att ta en promenad hjälpa till att aktivera musklerna för att lösa upp spänningar. Att begränsa eller avstå från aktivitet kan däremot leda till att öka spänningarna och därmed muskelsmärtan.

Avslappning mot spänningar

Eftersom spänningar ofta orsakas av fysisk eller mental stress är aktiva behandlingar effektiva. Massage, värmebehandling och stretching är några bra exempel.

Om du fortfarande behöver lindring för tillfällig smärta i nacke och axlar, finns receptfria läkemedel som kan hjälpa. Ett exempel är Ipaflex, som innehåller naproxen.